Kun je met AI-gegenereerde teksten hoog ranken in Google?
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt steeds geavanceerder. Voor content creators roept dit de vraag op of je met AI-gegenereerde teksten hoog kunt ranken in Google. Is Google in staat om deze teksten te herkennen en zo ja heeft dit invloed op de rangschikking in zoekresultaten?
Wat zegt Google zelf over AI-gegenereerde content?
Google ontwikkelt voortdurend zijn algoritmes om hoogwaardige inhoud op te sporen en te indexeren. Kan Google AI-gegenereerde tekst herkennen? Zeer waarschijnlijk wel omdat AI-gegenereerde tekst o.a. niet uniek is. Hoewel sommige SEO-specialisten beweren dat AI-gemaakte inhoud mogelijk wordt bestraft of anders wordt behandeld, is er geen sluitend bewijs om deze bewering te ondersteunen. Google zelf zegt hierover: “Onze algoritmes evalueren voornamelijk de kwaliteit, relevantie en gebruikerservaring van een webpagina, ongeacht of de inhoud door mensen of door AI is gegenereerd.”
Aan de hand van deze uitspraak kun je concluderen dat AI-gegenereerde teksten dus niet per definitie door Google “bestraft” worden, mogelijk zelfs hoog kunnen ranken wanneer deze kwalitatief als hoogwaardig worden beoordeeld door Google’s algoritmes. Worden ze echter beoordeeld als ondermaats dan zullen ze, net als door mensen geschreven ondermaatse content, niet hoog ranken.
AI mag dan snel evolueren, menselijke inbreng is nog steeds noodzakelijk wanneer je hoogwaardige content wilt genereren.
AI is namelijk (nog) niet in staat om nieuwe, unieke content te bedenken. Het “herkauwt” slechts al bekende informatie en herstructureert deze aan de hand van de vraag die je stelt. Simpelweg de opdracht “schrijf een blog over digitale kunst in maximaal 800 woorden” ingeven in ChatGPT, of een andere chatbot, zal daarom slechts een algemeen informerende tekst opleveren. Zonder nieuwe inzichten, denkbeelden of visie. Niet iets waar Google écht blij van wordt. Maar hoe komen we dan wel tot hoogwaardige content?
Aansturen van een chatbot
Je zult vooraf huiswerk moeten verrichten én de chatbot maximaal aansturen. Hoe beter je aanstuurt, hoe beter de output. Kies voor een duidelijke invalshoek, we nemen “digitale kunst” even als voorbeeld. Wil je het hebben over het visuele aspect, trends of populaire tools of een combinatie? Bepaal vervolgens op welke woorden je wilt dat je blogje gevonden wordt (zoekenwoordenonderzoek).
Laat de chatbot je research uit handen nemen. AI is sterk in het maken van opsommingen, het omschrijven van trends en tools en het omschrijven wat digitale kunst eigenlijk precies betekent. De basis van je blog kun je dus prima aan AI overlaten. Om het blog te laten voldoen aan de door Google benoemde voorwaarden als kwaliteit en relevantie komt echter jouw unieke inbreng in beeld. Verrijk het blog door bijvoorbeeld te schrijven over hoe jij denkt dat digitale kunst zich zal ontwikkelen, of waarom een bepaalde kunstenaar jou raakt met zijn of haar werk. Het resultaat is relevante, unieke content rondom het onderwerp digitale kunst, door AI aangevuld met de benodigde achtergrond informatie. In dat laatste zit enorme tijdswinst. Geef de chatbot vervolgens de opdracht om zijn aandeel in de tekst te (her)schrijven in jouw “tone-of-voice” om een consistente stijl in het geheel te bereiken.
Conclusie
Tot slot, het antwoord op de vraag of je met AI-gegenereerde teksten hoog kunt ranken in Google:
Het antwoord is “ja” wanneer:
-
de AI-gegenereerde teksten van je concurrentie tot stand zijn gekomen zonder goede aansturing van de chatbot
-
de door mensen geschreven teksten van je concurrentie eveneens niet voldoen aan de kwaliteitseisen die Google stelt
Het antwoord is “nee” wanneer:
-
de concurrentie bestaat uit goed geschreven, informatieve teksten met een unieke visie of vernieuwende inzichten
Opmerking:
In deze beoordeling nemen we SEO technische aspecten van de webpagina waarop deze teksten gepubliceerd worden niet mee. We maken dus enkel een vergelijking tussen de “rankingpower” van de teksten zelf.
Ter informatie: Dit blog bestaat voor ongeveer 30% uit AI-gegenereerde tekst.