Zoekwoorden onderzoek
Met welke woorden bereik ik de juiste bezoekers voor mijn website? Welke rol spelen termen als "zoekvolume" en "zoekintentie" hierin en hoe kun je het zoekvolume checken?
Wanneer je zoekmachine optimalisatie (SEO) wilt inzetten om hoger te ranken in Google zul je eerst moeten weten hoe iemand zoekt naar jouw product of dienst. In de praktijk worden vaak andere woorden gebruikt dan je zou verwachten. Gebruik je de verkeerde woorden in de teksten van je website dan is het gevolg dat je weinig bezoekers zult ontvangen. Hoog ranken op woorden die niemand gebruikt levert je eveneens weinig op. Daarom is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek noodzakelijk.
We onderscheiden daarin een zoekwoord en een zoekterm:
-
Een zoekwoord is een enkel woord, bijvoorbeeld “Macaron”
-
Een zoekterm is een combinatie van meerdere zoekwoorden, bijvoorbeeld “Zelf macarons maken”
Zoekvolume
Het doel van een zoekwoordenonderzoek is dus het vinden van de juiste woorden om je website op te optimaliseren. Tevens dienen deze woorden ook een zo hoog mogelijk zoekvolume te hebben. Zoekvolume drukken we uit in zoekopdrachten per maand. Hoe hoger dit getal hoe meer bezoekers je in theorie kunt krijgen. Bedenk wel dat een zoekwoord met een hoog zoekvolume vaak ook meer concurrentie zal hebben. Dit maakt het lastiger om hoog in de zoekresultaten te komen.
We doen een onderzoekje met de SEO-Tool Ubersuggest, waarmee we ook het zoekvolume checken:
Het zoekwoord “macaron” wordt 33.000 keer per maand in Google ingegeven als zoekopdracht. De zoekterm “macarons maken” 6.600 keer. De zoekterm “macarons online kopen” 10 keer, en “macarons online bestellen” 140 keer.
Zoekintentie
De onderlinge verschillen tussen deze zoekwoorden/termen zijn dus groot. Wanneer iemand het zoekwoord “macaron” gebruikt, dan weten we nog niet precies wat de intentie van de zoekopdracht is (zoekintentie). Zoekt men een recept? Wil men de spelling checken? Wil men online bestellen? De vraag is welke bezoeker wil jij op je website ontvangen en welke zoekterm past daar het best bij. In het geval je een webshop hebt is het duidelijk dat er meer mensen zoeken naar “macarons online bestellen” dan “macarons online kopen”. Het ligt hier dus voor de hand met welke zoekterm je het best als eerste aan de slag gaat.
Zoekvolume checken
Sta je op het punt te beginnen met het schrijven van de teksten voor jouw website? Doe dan eerst een zoekwoordenonderzoek. Het zoekvolume checken kun je doen met de gratis Ubersuggest extensie voor Chrome. Zou je hier graag hulp bij ontvangen?