Tips om je lokale vindbaarheid in Google te verbeteren
Je kent het vast wel. Het kleine plattegrondje met pinnetjes in de Google zoekresultaten en de opsomming van bedrijven daaronder. Google is steeds beter in staat om de locatie van een gebruiker te bepalen wanneer deze de zoekmachine gebruikt. Het maakt de zoekresultaten die aansluiten op die locatie relevant voor de gebruiker. Is jouw onderneming voornamelijk actief in de regio? Dan is het extra belangrijk dat je goed zichtbaar bent in deze lokale zoekresultaten. Maar hoe doe je dat?
.jpg)

Wat kun je doen om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren? We geven je 7 tips!
Tip 1
Richt je Google bedrijfsprofiel volledig in
-
Maak de informatie in jouw Google bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf) zo compleet mogelijk.
-
Zorg voor een goede omschrijving van je product en/of dienst.
-
Plaats je openingstijden en hou ze up-to-date.
-
Upload duidelijke foto’s en post af en toe een bericht met foto en button naar jouw website. Verwijs daarbij niet altijd alleen naar je homepage maar ook naar andere pagina’s binnen je website.
-
Stel het gebied in waarin jij je diensten aanbiedt.
Tip 2
Zorg dat je reviews krijgt
- Vraag aan je klanten of ze een review willen schrijven op jouw Google bedrijfsprofiel.
- Wanneer je met enige regelmaat nieuwe reviews krijgt is dit voor Google een signaal dat je onderneming actief is en dus relevant voor vermelding in de lokale zoekresultaten. Zoals ieder bedrijf zul je ook weleens een wat minder positieve review krijgen. Het is belangrijk dat je daar altijd op reageert en bijvoorbeeld voorstelt om een probleem op te lossen.
- Uit onderzoekt blijkt dat lezers van reviews dit juist als heel positief ervaren. Hier vind je advies van Trustpilot.
Tip 3
Vermelding adresgegevens op andere regionale websites
Zorg dat jouw adresgegevens op zoveel mogelijk andere websites te vinden zijn die ook relevant zijn voor jouw regio. Denk hierbij aan websites van:
- Verenigingen of activiteiten die je sponsort
- Een ondernemersvereniging waar je lid van bent
- Partners waar je mee samenwerkt
- Bedrijvenpagina’s zoals bijvoorbeeld: https://www.zeelandnet.nl/bedrijvengids/
- Andere regio gestuurde websites zoals openingstijden.nl
Tip 4
Consistente schrijfwijze adresgegevens
- Zorg dat de schrijfwijze van jouw adresgegevens altijd hetzelfde is. Dus niet de ene keer “Bedrijfsnaam VOF” en een andere keer “Bedrijfsnaam V.O.F.” Of “Restaurant Bedrijfsnaam” en “Restaurant-bar Bedrijfsnaam”.
- Regel hierbij is dat je altijd de naam en schrijfwijze zoals je vermelding op jouw Google bedrijfsprofiel hanteert.
Tip 5
Vermelding op andere platformen
- Zorg dat jouw gegevens in de juiste schrijfwijze ook vindbaar zijn via andere populaire platformen dan Google zoals Facebook, Linkedin, Trustpilot of Yelp.
Tip 6
Verwerk lokale informatie in je website
- Verwerk lokale informatie in de juiste onderdelen van jouw website.
- Heb je bijvoorbeeld een winkel in Terneuzen, verwerk de plaatsnaam dan ook in de paginatitel, omschrijving (meta-description), kopjes (H1,H2,H3 etc.) en in de teksten van een pagina.
- Vergeet ook de omschrijvende tekst bij een afbeelding (alt-tag) niet!
Tip 7
Voorzie je website van structured data
- Zorg dat je website is voorzien van de juiste structured data speciaal voor lokale bedrijven. Dit zijn specifieke code fragmenten volgens de schema.org standaard die zoekmachines en AI-bots helpen beter te begrijpen wat de locatie van jouw bedrijf is.
Lees ook: Minder bezoekers door AI-overviews?
Wil je meer weten over hoe je beter vindbaar wordt in Google?
Volg onze SEO Workshop
Eric Krull
SEO specialist voor Laveto