Tips om je lokale vindbaarheid in Google te verbeteren

Je kent het vast wel. Het kleine plattegrondje met pinnetjes in de Google zoekresultaten en de opsomming van bedrijven daaronder. Google is steeds beter in staat om de locatie van een gebruiker te bepalen wanneer deze de zoekmachine gebruikt. Het maakt de zoekresultaten die aansluiten op die locatie relevant voor de gebruiker. Is jouw onderneming voornamelijk actief in de regio? Dan is het extra belangrijk dat je goed zichtbaar bent in deze lokale zoekresultaten. Maar hoe doe je dat?

lokale vindbaarheid in Google verbeteren
Beter vindbaar in lokale zoekresultaten

Wat kun je doen om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren? We geven je 6 tips!

Tip 1 

Google bedrijfsprofiel
Maak de informatie in jouw Google bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf) zo compleet mogelijk. Zorg voor een goede omschrijving van je product en/of dienst. Plaats je openingstijden en hou ze up-to-date. Upload duidelijke foto’s en post af en toe een bericht met foto en button naar jouw website. Verwijs daarbij niet altijd alleen naar je homepage maar ook naar andere pagina’s binnen je website. Stel het gebied in waarin jij je diensten aanbiedt.
 

Tip 2  

Reviews
Vraag aan je klanten of ze een review willen schrijven op jouw Google bedrijfsprofiel. Wanneer je met enige regelmaat nieuwe reviews krijgt is dit voor Google een signaal dat je onderneming actief is en dus relevant voor vermelding in de lokale zoekresultaten. Zoals ieder bedrijf zul je ook weleens een wat minder positieve review krijgen. Het is belangrijk dat je daar altijd op reageert en bijvoorbeeld voorstelt om een probleem op te lossen. Uit onderzoekt blijkt dat lezers van reviews dit juist als heel positief ervaren. Hier vind je advies van Trustpilot.
 

Stap 3 

Adresgegevens
Zorg dat jouw adresgegevens op zoveel mogelijk andere websites te vinden zijn die ook relevant zijn voor jouw regio.
Denk hierbij aan websites van:

Stap 4  

Schrijfwijze
Zorg dat de schrijfwijze van jouw adresgegevens altijd hetzelfde is. Dus niet de ene keer “Bedrijfsnaam VOF” en een andere keer “Bedrijfsnaam V.O.F.” Of “Restaurant Bedrijfsnaam” en “Restaurant-bar Bedrijfsnaam”. Regel hierbij is dat je altijd de naam en schrijfwijze zoals je vermelding op jouw Google bedrijfsprofiel hanteert.
 

Stap 5  

Andere platformen
Zorg dat jouw gegevens in de juiste schrijfwijze ook vindbaar zijn via andere populaire platformen dan Google zoals Facebook, Linkedin, Trustpilot of Yelp.
 

Stap 6  

Website
Verwerk lokale informatie in de juiste onderdelen van jouw website. Heb je bijvoorbeeld een winkel in Terneuzen, verwerk de plaatsnaam dan ook in de paginatitel, omschrijving (meta-description), kopjes (H1,H2,H3 etc.) en in de teksten van een pagina. Vergeet ook de omschrijvende tekst bij een afbeelding (alt-tag) niet!
 

Wil je meer weten over hoe je beter vindbaar wordt in Google?
Volg onze SEO Workshop

Cookies
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met ons Cookiebeleid.
Cookie-instellingen
Noodzakelijke cookies
Analytische cookies
Logo Laveto B.V.

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.