Linkbuilding en interne links
Wanneer je bezig bent met het optimaliseren van je website om beter vindbaar te worden in Google (SEO) is linkbuilding (het verkrijgen van links naar je website) een belangrijk aandachtspunt. Wat hierbij vaak vergeten wordt is het plaatsen van links in je content die verwijzen naar aanvullende content binnen je eigen website (interne links).
Rankingfactor
Een link naar een pagina wordt door Google gezien als een “stem”. Hoe meer stemmen je pagina ontvangt, hoe groter de kans dat Google deze pagina zal waarderen. Het aantal links (en de kwaliteit van deze links) is dus een Rankingfactor, één van de factoren die bepalen hoe hoog een pagina in de zoekresultaten zal verschijnen.
We onderscheiden hierin externe en interne links:
-
Externe links zijn links in de content van andere websites die verwijzen naar jouw content
-
Interne links zijn links in je eigen content die verwijzen naar andere content binnen jouw website
Google hecht meer waarde aan externe links. Deze zijn uiteraard lastiger te verkrijgen. Waarom zijn interne links dan toch van belang?
Interne links zijn gebruiksvriendelijk
Google houdt van gebruiksvriendelijke websites en wil in haar zoekresultaten websites die hier aan voldoen. Een voorwaarde is dat gebruikers zo eenvoudig mogelijk, relevante informatie kunnen vinden. Het liefst door tijdens het lezen van de content niet iedere keer het navigatie menu te hoeven gebruiken. Wanneer een gebruiker gefocust is op de tekst die hij leest kan een interne link hem direct verwijzen naar deze aanvullende informatie. Daarnaast helpen interne links Google bij het vinden van alle content binnen een website waardoor de zoekmachine beter begrijpt waar de website over gaat.
Schrijf je teksten voor een nieuwe website, vraag je dan altijd af welke relaties er tussen de verschillende pagina’s zijn en zorg dat je deze pagina’s met elkaar verbind door het aanbrengen van interne links. Zowel de gebruiker als Google zullen het waarderen!