Imagesearch! Maak je afbeeldingen beter vindbaar!
5 tips om je afbeeldingen beter vindbaar te maken!
Het zoekgedrag van de gemiddelde Google gebruiker is altijd aan verandering onderhevig. Sinds een jaar of 5 zien we dat gebruikers steeds vaker zoeken op “Afbeeldingen” (Image Search) in plaats van de standaard zoekresultaten. Zorg dus dat jouw afbeeldingen goed vindbaar zijn en krijg meer bezoekers!
De belangrijkste reden voor het stijgende aantal zoekopdrachten via Image Search is dat mensen steeds visueler zijn ingesteld. De invloed van Social Media zoals o.a. Instagram en Pinterest speelt hierin zeker ook een rol. Deze visuele instelling is ook van invloed op de juiste invulling van je website wanneer je inzet op Zoekmachine Optimalisatie (SEO).
Hoe maak ik afbeeldingen beter vindbaar? We geven je 5 tips!
Tip 1
Maak zo min mogelijk gebruik van stockfoto’s (Foto’s die je koopt bij een beeldbank) Google herkent beelden die veel gebruikt worden in websites en vindt deze minder waardevol dan unieke beelden die je zelf maakt van je product of dienst.
Tip 2
Geef je afbeeldingen een omschrijvende bestandsnaam.
Een bestandsnaam moet bestaan uit enkele woorden die omschrijven wat er op de afbeelding te zien is. Verkoop je bijvoorbeeld snoepgoed dan gebruik je bij een afbeelding van macarons met frambozensmaak niet IMG_324569.jpg, maar roze-macarons-frambozensmaak.jpg
Tip 3
Vul de alt-tag in.
Wanneer je een afbeelding plaatst in je website vul dan een omschrijving in door gebruik te maken van de zogenaamde alt-tag die je bij elke afbeelding in je CMS kunt invullen. Gebruik een enkele zin die omschrijft wat er te zien is op de afbeelding. Dus bijvoorbeeld: “Roze frambozen macarons in cadeauverpakking met gouden strik”
Tip 4
Plaats de afbeelding zo dicht mogelijk bij de begeleidende tekst.
Google gaat ervan uit dat tekst rondom een afbeelding iets vertelt over die afbeelding. Gebruik eventueel een onderschrift (Caption)
Tip 5
Gebruik alleen aantrekkelijke, heldere, scherpe afbeeldingen.
Wellicht een open deur, gebruikers van Google Imagesearch zullen alleen op jouw afbeelding klikken wanneer deze van goede kwaliteit is. Een onscherpe, donkere macaron in de schaduw zal niemand verleiden tot een aankoop in jouw webshop. Vergelijk de afbeeldingen hieronder. Op welke afbeelding zou jij klikken?